Blondinbella - och alla andra bloggare

Har ni tänkt på att de kända bloggarna fortfarande kan ha så många tusen läsare varje vecka, trots att de kanske bara skriver "hej, sitter och äter frukost, idag blir det filmdag för jag känner mig sjuk. Puss!"? Och så slängs det in en bild. Inlägget tar inte mer än en halv minut att läsa, och ändå så har de så många besökare.

Ett slående exempel jag kom på här om dagen var när Blondinbella skrev ett inlägg om att hon skulle sitta på föreläsningar hela dagen och bifogade en bild på sig själv, leendes. Hennes inlägg får massa kommentarer "kul", "vad jobbigt det låter med föreläsningar hela dagen" osv. Men om jag, eller någon som (fortfarande, men inte länge till hoppas jag) har få läsare skriver samma sak så uppmärksammas det inte alls!

Svaret på detta? Det är självklart sociologiskt! Vi anser det mer aktat (stort, bättre, finare, vad du än vill) när en stor och känd person säger något (det kan vara utan innehåll till och med) än när en liten, okänd person säger något som är viktigt. Det är till och med forskat på och bevisat!

Så det är inte så konstigt att de har kvar sina läsare. En annan behöver kämpa med intressanta och många inlägg med innehåll medan de inte behöver tänka ut något avancerat att skriva i varje inlägg under dagen. (Självklart skrivs det tankeväckande inlägg med innehåll ofta hos dem, jag säger absolut inget negativt här!)

Infallsvinkel från Sociologi 1.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

lillaalex

Lilla Alex

RSS 2.0